۱۱.۹.۹۲

604

ظاهراً قضیه به این شکل بوده که بعد از اینکه ماجرای یوسف و زلیخا رو همه می‌فهمن، رفیقای زلیخا هی بهش تیکه میکه میندازن و اینا، اینم مهمونی ترتیب میده یکی یه کارد و میوه میده دست رفیقاش میگه تو رو خدا میوه میل کنید. پوس می‌گیرید یا خودم بیام پوس بکنم؟ دوستاش شروع می‌کنن پوس کندن، یهو یوسف میاد، بعد اینا تا یوسفو می‌بینن چنان از خود بیخود میشن که به جای پوست میوه پوست کف دستاشونو می‌کنن. یهو خون می‌پاشه رو زمین و در و دیوار، زلیخا ادای نگرانا رو درمیاره میگه وای! چی شد؟ کفتون چرا برید؟ خدا مرگم بده! در حالی که داشته تو دلش می‌خندیده. رفیقاشم مغموم و کف بریده میرن خونه‌هاشون.
این "کفتون برید" که میگن از اینجا میاد.

آقای مولوی میفرماد:
تـو چـو یـوسـفـی رسیده، همه مصر کف بریده/ بـنـمـا جـمـال و بـستان دل و جان، تجارتی کن.

۵ نظر:

  1. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    اولا می‎خواستم از غیبت طولانی مدتم در زمینه‎ی نظردهی عذرخواهی کنم (انکار نکنید، میدونم خیلی خوشحال و ذوق‎زده شدید دیدید من نظر گذاشتم) دوما ممنون از داستان قشنگ و لحن ِ چونان همیشه نَمَکینتون سوما میخواستم بپرسم جدی کف بریده از این شعر مولانا اومده؟
    با تشکر

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اجازه بدید بنده هم عرض سلام و خسته نباشید داشته باشم حضور سرکار و بینندگان گرامی.
      اولاً بنده کما فی السابق تشکر می‌کنم از حضور فعال شما در جلسات، و ثانیاً عارضم حضورتون که "کف بریده" خب مشخصه که از داستان یوسف و زلیخا دراومده، حالا یه جایی یه خوش‌ذوقی پیدا شده و این تعبیرو درست کرده و ازش استفاده کرده. این فرمایش جناب مولوی اولین برخورد بنده با این عبارت بود در ادبیات کهن فارسی. حالا ممکنه خود آقای مولوی درستش کرده باشه، یا شخصی قبل از ایشون که خیلی در اصل قضیه فرقی نداره.

      حذف
    2. راستش همیشه برام سؤال بود که این کف بریدن قضیه‎ش چیه ولی هیچوقت به ذهنم نرسیده بود که ممکنه به داستان یوسف و زلیخا ربط داشته باشه. خیلی جالب بود، مرسی که آگاهیمون رو بردید بالا

      حذف
    3. بعد این که گفتین "خب مشخصه که..." یعنی همه اینو میدونستن الّا من؟ یعنی منظورتون این بود که برو خجالت بکش که همچین چیز بدیهی‎ای رو نمی‎دونستی؟ ای بابا، پس کاش رو نمی‎کردم که نمی‎دونستم. خیلی بد شد که. من برم قایم شم. خدافظ

      حذف
    4. نخیر. "خب مشخصه" بعد از دونستن اینه که ماجرا چی بوده. یعنی عرض کردم "کف بریده" قبل از اونکه از شعر مولوی اومده باشه، تو داستان بوده، بعدها تو شعر ازش استفاده شده. جسارت نمی‌کنیم ما.

      حذف